Toista maata

Mainosala elokuvissa

Mainosala kaikkine puhkipalaneine kliseineen tarjoaa mielenkiintoisen ja helpon leikkikentän elokuvien juontenkehittelyille. Elokuvien antama kuva mainosmaailmasta on kuitenkin todella kapea. Vaikuttaa siltä että alalla on töissä lähestulkoon vain tavallisen näköisiä valkoihoisia miehiä. Kaikki he asuvat New Yorkissa ja ovat kolmenkympin ylittäneitä. Melkein kaikkien titteli on ”ad executive”. TV-sarja Frendien Chandler täytti myös nämä piirteet täydellisesti, siirryttyään mainostoimistoon töihin.
TÄMÄ LISTA ON KESKEN. Jos tiedät elokuvan jonka tapahtumat sijoittuvat kokonaan tai sivuavat edes hieman mainosalaa, elokuvan jonka keskeinen hahmo on töissä alalla, laita kommenttia alle, niin lisään listaan. Kiitos.

1. (Mr. Blandings Builds His Dream House 1948) Cary Grant.

2. Giants and Toys (Kyojing to gangu 1959). Japanin sodanjälkeinen nousukausi näkyy tässä elokuvassa elävänä. Mainoskampanjoita suunnitellaan ja ihmissuhteita setvitään.

2. Vaarallinen Romanssi (North by Northwest 1959). Alfred Hitchcockin huikea mestariteos jossa New Yorkissa vaikuttava mainosmies Roger Thornhill sekoitetaan dramaattisin seurauksin toiseen henkilöön. Cary Grant esittää päähänpotkittavaa periamerikkalaista miestä. ”In the world of advertising, there’s no such thing as a lie. There’s only expedient exaggeration”.

by Alfred Hitchcock
3. (Good Neighbour Sam 1963). Jack Lemmon on mainoshäiskä Sam Bissel, jonka unelma on tulla oikeaksi taiteilijaksi.

4. (The Out-of-Towners 1970). Keskimmäinen Jack Lemmonin mainosmieselokuvista kertoo Ohiolaisesta mainosmiehestä joka matkaa unelmiensa Isoon Omenaan. Tyylilajillisesti suoraa sukua Vauhdilla Chicagoon elokuvalle.

5. (The Prisoner of Second Avenue 1975) Jack Lemmonin näköinen mainosmies Mel Edison putoaa työttömyyden alhoon New Yorkissa. Harvinainen teema.

6. Jäniksen vuosi (1977). Kaarlo Vatanen kyllästyy kehittelemään mainoksia tuotteille joihin ei usko. Risto Jarvan viimeinen filkka on ilmaston lämpenemisen alla entistäkin ajankohtaisempi katsottava. Antti Litjan tulkitsema (alussa yybercoolin valkoiseen pukuun sonnustautunut) unelmoiva mainosmies Vatanen tuijottelee tissejä Luonnon Raikas-dödön lanseerausmainonnan suunnittelupalaverissa. ”Romanttista, aivan liian romanttista Vatanen”.

Jäniksen vuosi

7. Vauhdilla Chicagoon (Planes, Trains & Automobiles 1987). Steve Martin esittää kiitospäiväksi kotiin lähtevää mainospäälliköä. Vaikeudet alkavat kun asiakkaana olevan kosmetiikkafirman brändijohtaja ei osaa päättää onko hänelle esiteltävä printtimainos ihan suolesta vai kerrassaan loistava. Mainosalaa sivutaan vain alkukohtauksessa. Esillä on kolme Ibis-merkkistä huulipunamainosta. Elokuvana 1980-luvun hauskimpia koko perheen komedioita. Kuolematon aamuherätyskohtaus.

Päällikön arvioitavana

8. How to get ahead in advertising (1989). Näin tapahtuu kun sloganin keksimisestä ei tule lasta eikä slogania. Denis Dimbleby Bagley on stressaava ja pakkomielteinen mainostykki joka ei vaan saa aikaiseksi kun usko tuotteeseen on pohjamudissa. Aikaraja puhisee niskakarvoissa ja mies menee ihan pähkinöiksi. Kuulostaa jotenkin tutulta.

Juuri niin

8. Crazy People (1990)

9. Mitä Nainen Haluaa (What Women Want 2000). Mel Gibson näyttelee sovinistisista mainoksistaan kuuluisaa mainosmiestä Nick Marshallia. Komedian vie katsojan mainonnan suunnittelijoiden perusongelman äärelle, kuinka ymmärtää kuluttajaa vielä paremmin. Jättimäisen egon omaava mainostoimistoplayboy joutuu katsomaan salamaniskun saattelemana feminiinin sukupuolen pään sisälle. Traileri.

10. Kate & Leopold (2001). Juoneltaan todella höperö romanttiseksi tarkoitettu elokuva jossa Meg Ryan esittää Kate McKay nimistä mainostoimistonaista. AIkakoneella menneisyydestä nykyaikaan tupsahtava hienostoherra joutuu kasvoksi voimainokseen.

Kate & Leopold

11. Viktor Vogelin Commercial Man-leffassa nuori ad tekee Opelille tv-spotin, jossa nainen ammuskelee jousella kaupan pakastealtaan broilereita – copynä jotain tyyliin “Opel – auto todellisille saalistajille”. Ja tietysti mukana on toimiston osakkaiden juonittelua ja muuta taattua advö-kamaa…

12. Kuinka Hukata Kundi Kymmenessä Päivässä (How to Lose a Guy in 10 days 2003). Mainostoimiston hurmaava mainosmies Benjamin Barry, (Mathew McConaughey) voittaa toimiston sisäisen kilpailun tärkeän asiakkaan tilistä naistiimiä vastaan. Miesten ideaan kuuluu gaalailta jossa kutsuvieraat saavat pitää arvokkaita timanttikoruja yllään.

13. Lost in Translation (2003). Sofia Coppolan upean ohjaustyön tapahtumat sijoittuvat japanilaisen mainonnan kulisseihin. Bill Murray esittää käsittämättömän upeasti Japaniin Suntory-viskimerkin mainoskuvauksiin kutsuttua väsynyttä näyttelijää. Sofia Coppolan isä, legendaarinen Kummisetäohjaaja Francis Ford Coppola esiintyi itse aikoinaan saman viskimerkin mainoksissa kolleegansa Akira Kurosawan kanssa. Sofia Coppola onkin kertonut isänsä Suntory-mainoksista syntyneen idean omaan elokuvaan. Traileri. Kotisivu.

14. In Good Company (2004). Dennis Quaid.

PARODIAA

Truth in Advertising

A Few Good Creative Men

5 vastausta to "Mainosala elokuvissa"

Tässä yksi mainosalalle sijoittuva leffa, joka on tullut Suomessa Neloselta:
Viktor Vogel – Commercial Man (Saksa, 2001)
http://www.imdb.com/title/tt0246514/

Leffassa nuori ad tekee Opelille tv-spotin, jossa nainen ammuskelee jousella kaupan pakastealtaan broilereita – copynä jotain tyyliin ”Opel – auto todellisille saalistajille”. Ja tietysti mukana on toimiston osakkaiden juonittelua ja muuta taattua advö-kamaa…

…niin ja kiitokset kiintoisasta blogista

Kiitos tuosta vinkistä! Lisään sen tuohon listaan.

[…] Mainosala elokuvissa […]

Päivitys! 99 frangia!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Toista maata blogi

"Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don't need. We're the middle children of history, man. No purpose or place". Tämä blogi on versioni perversiosta. Se näyttää tietä pakeneville jaloille. Siinä on luodinkestävää partavettä ja sumeilematonta epäloogisuutta. Se laittaa saman levyn soimaan sarjatulella. Mainontaa ja muuta lipevää.
joulukuu 2016
M T W T F S S
« Aug    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Flickr galleria

Lämmin hetki infernaalisen muuttomyrskyn keskellä. Milo and me. #shadowhunters #shadow #rsa_shadows #flowers #love #milopoikanen

Been busy. Sorry friends. :heart:️ #intiatyttö #portraiture

Me olemme aivan paranormaali suomalainen perhe. #paranormal #scary #hipstamagic

Milo for Clinton. #presidential #democracy #usa #hipstamagic @milopoika #hipstamatic #igershelsinki

More Photos

RSS Last.fm

  • On tapahtunut virhe; syötteen palvelin ei luultavasti vastaa. Yritä myöhemmin uudestaan.

Otatko sitä vakavasti?

Toista Maata-blogia kirjoitetaan peukalo poskessa ja kieli keskellä kämmentä. Mitään täällä kirjoitettuja tekstejä ei kannata ottaa kauhean tosissan. Paikkansapitäviä tämän blogin tiedot eivät ole juuri milloinkaan. Englantilaisia tekstejä käännetään 1930-luvun sanakirjaa selailemalla. Mainonnasta ja markkinoinnista ymmärretään kolme asiaa. Medialuku- ja laskutaitoa täällä saa opiskella sielunsa kyllyydestä. Viikon oikeat vastaukset tulevat lottopalloissa lauantaisin.
%d bloggers like this: