Toista maata

Ali-tajuton tutkimus: seksi ei myy

Posted on: maaliskuu 7, 2009

Let’s face it. Mainonta, markkinointi, myynninedistäminen jne. kuten tiedämme on ihmisten tarpeisiin vaikuttamista. Ihmiset manipuloidaan/voidellaan/”tiedotetaan” ostamaan asioita, astioita, jännittäviä esineitä, muovisia hamstereita ja palveluita. Ihmisille synnytetään tarpeita. Ihmisiä ohjaillaan. Ihmisiä ohjaillaan ostamaan mielummin tuote X:ää kuin tuote Z:taa. Aikakauslehdistä on tullut tuotekatalogeja. Markkinointi levittäytyy peleihin, ohjelmasisältöihin, yllättäviin paikkoihin. Neuromarkkinointi vetoaa suoraan alitajuntaamme niin että emme tajua. Me ohjaudumme värien, äänien ja hajujen perässä. Rationaalisuutemme on tiessään kun shoppailemme. Kyllähän me tämän tiedämme.

Mutta ei se mitään, sehän on ihan hauskaa (jos sitä ei ajattele liikaa). Olla turvallisesti ohjailtuna tuotteiden keskellä. Mielummin kauppaherrojen sätkynukkena kuin päämäärättömästi ajelehtivana epäihmisenä.

Tuoreehko tutkimus futuristi-brändi-mieheltä Martin Lindströmiltä on saanut paljon huomiota halki rahaa tekevän maailman. Mies myy kirjaa nimeltä buy-ology.  2000 ihmistä tutkittiin kolmen vuoden aikana. Tulokset pähkinänkuoressa: logot eivät toimi, tupakka-askien varoitustekstit eivät toimi eikä seksi myy. Suurin osa ostamistamme asioista kaupassa perustuu täysin alitajuisiin päätöksiin. Meitä tanssitetaan.

Lindströmin haastattelu.

Teknokekko.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Toista maata blogi

"Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don't need. We're the middle children of history, man. No purpose or place". Tämä blogi on versioni perversiosta. Se näyttää tietä pakeneville jaloille. Siinä on luodinkestävää partavettä ja sumeilematonta epäloogisuutta. Se laittaa saman levyn soimaan sarjatulella. Mainontaa ja muuta lipevää.
maaliskuu 2009
M T W T F S S
« Feb   Apr »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Flickr galleria

Lämmin hetki infernaalisen muuttomyrskyn keskellä. Milo and me. #shadowhunters #shadow #rsa_shadows #flowers #love #milopoikanen

Been busy. Sorry friends. :heart:️ #intiatyttö #portraiture

Me olemme aivan paranormaali suomalainen perhe. #paranormal #scary #hipstamagic

Milo for Clinton. #presidential #democracy #usa #hipstamagic @milopoika #hipstamatic #igershelsinki

More Photos

RSS Last.fm

  • On tapahtunut virhe; syötteen palvelin ei luultavasti vastaa. Yritä myöhemmin uudestaan.

Otatko sitä vakavasti?

Toista Maata-blogia kirjoitetaan peukalo poskessa ja kieli keskellä kämmentä. Mitään täällä kirjoitettuja tekstejä ei kannata ottaa kauhean tosissan. Paikkansapitäviä tämän blogin tiedot eivät ole juuri milloinkaan. Englantilaisia tekstejä käännetään 1930-luvun sanakirjaa selailemalla. Mainonnasta ja markkinoinnista ymmärretään kolme asiaa. Medialuku- ja laskutaitoa täällä saa opiskella sielunsa kyllyydestä. Viikon oikeat vastaukset tulevat lottopalloissa lauantaisin.
%d bloggers like this: