Ali-tajuton tutkimus: seksi ei myy

Let’s face it. Mainonta, markkinointi, myynninedistäminen jne. kuten tiedämme on ihmisten tarpeisiin vaikuttamista. Ihmiset manipuloidaan/voidellaan/”tiedotetaan” ostamaan asioita, astioita, jännittäviä esineitä, muovisia hamstereita ja palveluita. Ihmisille synnytetään tarpeita. Ihmisiä ohjaillaan. Ihmisiä ohjaillaan ostamaan mielummin tuote X:ää kuin tuote Z:taa. Aikakauslehdistä on tullut tuotekatalogeja. Markkinointi levittäytyy peleihin, ohjelmasisältöihin, yllättäviin paikkoihin. Neuromarkkinointi vetoaa suoraan alitajuntaamme niin että emme tajua. Me ohjaudumme värien, äänien ja hajujen perässä. Rationaalisuutemme on tiessään kun shoppailemme. Kyllähän me tämän tiedämme.

Mutta ei se mitään, sehän on ihan hauskaa (jos sitä ei ajattele liikaa). Olla turvallisesti ohjailtuna tuotteiden keskellä. Mielummin kauppaherrojen sätkynukkena kuin päämäärättömästi ajelehtivana epäihmisenä.

Tuoreehko tutkimus futuristi-brändi-mieheltä Martin Lindströmiltä on saanut paljon huomiota halki rahaa tekevän maailman. Mies myy kirjaa nimeltä buy-ology.  2000 ihmistä tutkittiin kolmen vuoden aikana. Tulokset pähkinänkuoressa: logot eivät toimi, tupakka-askien varoitustekstit eivät toimi eikä seksi myy. Suurin osa ostamistamme asioista kaupassa perustuu täysin alitajuisiin päätöksiin. Meitä tanssitetaan.

Lindströmin haastattelu.

Teknokekko.


Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s