Edistääkö tuotteen naurettavaksi tekeminen sen myyntiä?

ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha

Seurava ote on Erva-Latvalan Mainonta Propaganda-kirjasta vuodelta 1938. Aiheena huumorin käyttö mainonnassa.
”Nämä ilmoitukset, niin uskomattomana kuin monet ehkä asiaa pitävätkin, ovat myös myyneet kerrassaan erinomaisesti. Missä näiden ilmoitusten tehokkuus sitten on?

Ensinnäkin uutudessa – onhan niissä kieltämättä sellaista, johon ei olla totuttu, niiden tekstissä on rohkeasti poikettu ilmoittelun sovinnaisilta laduilta, niin rohkeasti, että sitä voi sanoa melkeimpä röyhkeydeksi.

Toisekseen: valmisteen naurettavaksi tekeminen ei loppujen lopuksi olekaan niin kauhea ja korjaamaton synti, sillä eihän nauraminen ole kenestäkään vastenmielistä. Ja sitä kohtaan, joka antaa aihetta nauruun, tunnetaan aina jonkinlaista sympatiaa – eivätkö esim. nuo loppumattomat vitsit skontlantilaisten saituudesta ole herättäneet jokaisessa jonkinlaista mieltymystä noita ylämaan yksivakaisia asukkaita kohtaan?

Kolmanneksi: nekään, jotka eivät ehkä sattumalta ole nähneet näitä ilmoituksia, saavat useimmiten kuitenkin kuulla niistä jossakin seurassa. Aniharva ”tavallinen” ilmoitus saa osalleen tällaista kunniaa: joutua siteerattavaksi tavallisessa keskustelussa”.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s