Hiljainen mutta murhaava

Heinz - haisee pahalle Tunnustetaan tosiasiat. Me suomalaiset olemme pierukansaa. Pieruista revitty huumori on kansamme naurattamisen kulmakiviä. Pieru nauratti jo aikoina jolloin etelän heimot ajoivat lappalaisia pohjoiseen. Toisin kuin ehkä kuvittelemme, me emme todellakaan ole huumoreinemme yksin. Heinz on lähtenyt mainonnassaan vyöhykkeelle jonne meidän kansalliset hernekeittomme eivät huolellisesti hiottuine ja puhtoisine strategioineen ole kehdanneet mennä. Suoraan asian ytimeen. Hienotunteisuutta halveksuen, sivistyneille tavoille pyllistäen. Joulubokserien pukit saavat kyytiä simppelissä ja haisevassa mainoksessa. Nostan hattua henkilölle joka myi idean Heinzin johtoporsaalle.  Mainos voitti omassa sarjassaan  Golden Award of Montreuxissa.

Tiede-lehdessä oli viisi vuotta sitten seuraavanlainen juttu.

"Michael Levitt onnistui vahvistamaan tieteellisesti sen tosiasian jonka miehet ovat aina tienneet, mutta eivät ole kehdanneet ääneen sanoa: naisten pierut haisevat pahemmalle".

Lähdin kartoittamaan kuka ihme kehtasi moista väittää. Sain selville että Michael D. Levitt on yksi maailman kuuluisimmista pieruasiantuntijoista. Hän teki vuonna 1998 tutkimuksen jossa kaksi henkilöä nuuski laboratorio-olosuhteissa neljäntoista koehenkilön pieruja. Löytyi myös juttu: "Dr. Fart Speaks".

Mainokset

7 kommenttia artikkeliin ”Hiljainen mutta murhaava

  1. Mainos on sangen hauska. Mutta onko se mainos? Eikö mainos ole jokin jonka tarkoituksena on edistää tuotteen myyntiä. Minä en osta Heinz-papua tuon näkemisen jälkeen enää niinkään usein kuin nyt (1-2 prk /vuosi)

  2. Hyvä pointti. Toisille tämä toimii varmasti varoituksena ja saattaa siis johttaa jopa kielteiseen päätökseen ostotilanteessa. Itselläni ensimmäisenä mainoksen nähdessäni oli mielessä että ei papusoppa ole hernekeittoa hullumpaa.

    Tässä siis kehitysehdotus Heinzille.
    Ensi kerralla rinnastakaa papusoppa muihin pieruja synnyttäviin ruoka-aineksiin. Suuri osa kaasuja synnyttävistä ruuista kun on todella terveellisiä.

  3. Kehitysehdotus tulisi suunnata Jalostajalla. Jäämme odottamaan.
    Mutta. Kysymyksessäni oli oikeastaan kaksi semanttista tasoa:

    1) Onko tuo mainos? (mainoksen määritelmä?)
    2) Onko tuo mainos? (tekomainos, pila, ei-aito, anti-ad, joke)

  4. Hallussani ei ole varmuutta siitä onko kyseessä Heinzin virallinen mainos vaiko jonkun puuhastelema pilailumainos.
    Näinä aikoina en ihmettelisi vaikka jonkun strategiaan kuuluisikin iskeä tällaisella tasolla.

    Jos kyseessä on oikea mainos.
    Itselle nauraminen on viesti erittäin vahvasta itsetunnosta.

    Jos kyseessä ei ole oikea mainos.
    Veikkaan että Heinz kiittää kuitenkin saamastaan ilmaisesta huomiosta internetin keskustelupalstoilla ja blogeilla.

  5. Päivitysilmoitus: Toista maata » 14 pierua päivässä

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s